söndag 11 maj 2014

Veckans spaning

När jag satt och kollade på eurovisionsfestivalen i går kväll så var det något som slog mig när alla satt och buade så fort Ryssland nämndes. Jag tänkte på hur mycket som har förändrats på bara några år. Jag tänkte på politiken, på tonen och på hur ryssland själva har begränsats uttrycksässigt. Jag hade kunnat låta denna spaning enbart handla om politik, men jag tänkte ta avstamp i eurovisionsfestivalen och hur Rysslands framträdande på bara 10 år har förändrats, som en återspegling av det som samtidigt skett i landet.

Vladimir Putin har varit president i Ryssland i grova drag mellan 2000-2008 och sedan igen sedan 2012. Många i Ryssland stöttar Putin då han har skapat stor ekonomisk tillväxt i landet och har genom att stötta de olika religioner som ses som stadsregioner och rustat upp kyrkorna lindat alla troende ryska medborgare runt fingret. Genom att göra bland annat detta har han lindat den stora ryska massan runt lillfingret, då han ses som en stark ledare av moder Ryssland. Det som jag dock märker eller ser avsaknad av är röster från Ryssar som inte tillhör den breda massan, de som är oliktänkande både politiskt och sexuellt. För genom att ha lindat den breda massan runt lillfingret, så regerar inte resten av landet tillräckligt mycket på när sjuka lagar om sexuella läggningar tas. Min koppling till eurovision? Den kommer här

Ryssland tävlade för första gången i Eurovision 1994 och bidragen har under åren varit typisk klassiska bidrag, med undantag från gamla damer och dylikt. Det jag kom tillminnes igår var t.A.T.u. och deras bidrag 2003 och hur långt vi i övriga Europa har kommit sedan dess. Gruppen t.A.T.u. ville 2003 kyssas på scen under sitt bidrag för Ryssland, men EBU sa nej. Det var mycket skvaller om det hela och många rasade över kyssens vara eller inte vara. Det jag funderar på är varför och när det under Putins styre blev så hemskt med alternativa läggningar, då de 2003 skickade iväg ett öppet lesbiskt par? Igår vann Conchita Wurst och hela Europa jublade, men Ryssland vill inte ens visa bidraget, då de inte var rätt med en skäggig dam, då det kunde sända ut fel budskap till barn, indirekt om deras sexuella läggning. Detta är samma land som 11 år tidigare skickade iväg en grupp som sa sig vara homosexuella och hånglade ofta både på scen och i musikvideor. Jag blir rädd när jag ser denna utvecklig som har skett så snabbt, när ett land bryter ned något som stora delar av världen har kämpad med de senaste årtiondena. Hur kan man få stora delar av ett land att acceptera att homo, bi trans och alla andra läggningar är fel och hur kan man som land ha rätt att låsa in de som är utav en annan åsikt?


Igår var en stor seger i att Europa röt ifrån och buade när Ryssland nämndes, man tog ställning för så många saker i det buropet. Mot Rysslands invasion av Krim. Mot Rysslands lagar mot homo, bi och trans Communitys. Mot så mycket av det som Ryssland idag har kommit att stå för. Det jag tycker är skrämmande är hur mycket en ledare som Putin har kommit att kunna påverka ett land, hur det ska styras och landets invånare. Men än mer skrämmande är hur ett folk kan låta sig påverkas så mycket, att inte ta ställning, och istället acceptera det som händer och fira sin ledare. Det skrämmer mig. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar